
Annelie Similä
Vallhallaskolans föräldraförening
Jag tycker skolan är viktig för att våra Barn och våra framtida medarbetare
finns där under så pass många år. Jag vill
verka för att fler föräldrar engagerar sig i skolfrågor och inser att skolans
status måste höjas.
Jag tycker kampanjen är viktig för att skolan har "fått" så låg status.....
På föräldramötet
ena kvällen går 8 föräldrar på 30 elever. Nästa kväll går 40
föräldrar på hockeyklubbens föräldramöte!!
Skolans status behöver höjas. Vi hävdar att kvaliteten och måluppfyllelsen skulle öka om attityden och förhållningssättet till skolan förändrades i en positiv riktning.
Hela samhället och varje individ måste inse att utbildning och fostran av hög kvalitet inte i första hand är en kostnad utan en lönsam investering både för varje barn och för samhället.
De stora variationerna i skolresultat kan inte enbart förklaras med elevernas bakgrundsfaktorer och kommunernas insatser. Vi är övertygade om att en stor del beror på det omgivande samhällets, elevernas och föräldrarnas förväntningar och förhållningssätt.
Vårt mål är därför att i positiv riktning förändra attityden till skolan i samhället i stort, men främst bland elever och föräldrar. Detta gäller särskilt de föräldrar som av egen erfarenhet eller på grund av kulturella skillnader har ett svagt, negativt eller obefintligt förhållningssätt till skolan.
Sedan det senaste mål och resultatstyrda systemet infördes har omkring en fjärdedel av eleverna inte uppnått grundskolans mål och en tiondel är inte behöriga att söka nationellt program på gymnasieskolan.
Andelen elever som uppnått grundskolans mål varierar på kommunnivå från 57 % till 95 %.
Flickor har betydlig högre meritvärde än pojkar.
24,3 % av eleverna i kommunala skolor och 19,4 % i fristående skolor uppnådde inte målen i ett, fler eller alla ämnen 2007.
Elevsammansättningen i kommunerna är mycket varierande. Andelen elever som läser SVA varierar från o % till 30 % och det modellberäknade SALSA-värdet varierar från 61 % till 91 %.
Lärartätheten varierar från 6,1 till 11,8 lärare per 100 elever och andelen behöriga lärare från 72 % till 99 %.